City Trip Bilbao 2022

De nacht van Donderdag op Vrijdag (26 augustus dus) zijn we vertrokken naar het vliegveld in Eindhoven. We waren er om vier uur (3 uur voor vertrek, zoals aangeraden), maar toen was het vliegveld nog dicht!! Dit had ik nog nooit meegemaakt.. een vliegveld dat daadwerkelijk bepaalde tijden sluit!?!? Vind je het dan heel gek dat er idioot lange rijen buiten staan, als je de mensen aanraadt om 3 uur voor vertrek aanwezig te zijn en dan het vliegveld gewoon nog niet open is?!?! Achterlijk als je het mij vraagt. Maar goed, we stonden ver vooraan dus konden onze koffer ook vrij snel afgeven. En door de security ging ook soepel dus we hadden tijd genoeg om in onze lounge te wachten op de vlucht. Mike was moe, want hij vond het natuurlijk stoer om op te blijven de hele nacht 😛 Hij sliep al in het vliegtuig voordat we opstegen hahahahaha! Weer een les geleerd 🙂
De vlucht was maar 1 uur en 40 minuten, dus voor negen uur waren we al geland in Bilbao. Onze koffer liep vrij snel over de band en buiten stond er al een taxi te wachten die ons naar het hotel bracht.
Ik kwam twee dagen voor vertrek erachter dat er in Bilbao momenteel een festival gaande was (La Semana Grande), dus ik was wel in mijn nopjes 🙂 De taxi zette ons af en toen ik het hotel zag was ik echt verrukt! Niet omdat het hotel zo mooi uit zag, maar omdat het direct tegenover het feestplein lag 😀 Tijdens het inchecken vertelde de receptioniste (fantastische vrouw overigens) dat onze kamer aan de binnenkant van het hotel lag, zodat we geen last zouden hebben van het lawaai van de feestgangers. Ik keek wat beteuterd en zei dat ik dat niet zo erg zou vinden. Ze keek verbaasd op, lachte en zei dat het feesten de hele nacht doorging en de muziek pas om 7 uur in de ochtend zou stoppen. Wij haalden beiden onze schouders op en zeiden dat we het niet erg zouden vinden om via ons balkon naar het plein te kunnen kijken. Ze vond het echt geweldig en zei dat niemand die kamer daardoor wilde en ze hem direct om zou boeken zodat we er direct in konden 😀 Dat was natuurlijk helemaal geweldig, want we waren best moe en zouden zo al gelijk op bed kunnen vallen. Ze wenste ons succes, wilde ons oordoppen geven als we die nodig hadden en wij zijn gelijk de kamer op gegaan. Mike is gelijk in bed gaan liggen en ik heb de koffer eerst leeggemaakt. Een half uur later sliepen we en ik heb Mike om kwart over één wakker moeten maken.
De rest van de dag hebben we door de stad gelopen, vol ontzag omdat we het beiden prachtig vonden. We zagen vanaf ons balkon nog een hardloopwedstrijd voorbij komen (waar ik helaas niks van wist, dus ik baalde wel een beetje). We hebben over het feestplein gelopen, door het station met het glas in lood, langs het water op het terras gezeten, heerlijk geluncht bij El Deposito en met een lach op ons gezicht zijn we in slaap gevallen.

Zaterdag 27 Augustus
Na een ontbijt zijn we weer op pad gegaan en de receptioniste wilde toch even weten of we wel geslapen hadden. Mike heeft niks meer gehoord nadat hij sliep en ik ben wel vaak wakker geworden (maar dat heb ik thuis ook), maar viel ook weer gelijk in slaap dus totaal geen last gehad. Ze vond het helemaal geweldig en was blij dat wij hier van genoten. Vandaag zijn we langs de Nervión rivier naar het Guggenheim Museum gegaan, over de Zubizuri brug en met de tandradbaan naar de top van Mount Artxanda gegaan, waar we een prachtig uitzicht hadden! Mike wilde weer graag bij La Deposito gaan eten en in de avond ben ik nog in mijn eentje door het feestgedruis gelopen (dat is echt te druk voor Mike, dus hij lag lekker op bed te klooien op zijn telefoon zoals alle jeugd doet 😛 ).

Zondag 28 Augustus
Mike mocht vandaag uitslapen, het ontbijt hadden we om 10:30 uur pas. Tijdens dat ontbijt kwam een reuze-parade voorbij. Dat was echt grappig! Daarna zijn we gaan wandelen langs de rivier richting het Atlético Bilbao stadion, waar we van een koude kermis terug kwamen, want door omstandigheden mochten we het stadion niet in. En dat in die hitte!! Dus terug gelopen (tussen de gebouwen door, dus in de schaduw), terrasje gepakt, ijsje gegeten en een siësta gehouden. 3-gangen menu gegeten bij Foodoo, een avondwandeling gemaakt met lekkere churro’s en lekker gechild op de kamer. Bizar hete dag vandaag!

Maandag 29 Augustus
Vandaag weer een wat laat ontbijt en een boottrip van 2,5 uur. Gelukkig was het vandaag niet zo heel warm en smolt je niet weg op de boot. Na dit tripje zijn we nog naar een winkel gegaan (echt goedkoop!!) en hebben we nog op het terras gezeten voor koffie en ijs. Dit ijs was echt super lekker! Daarna zijn we naar de kamer gegaan en hebben we op ons gemak gedoucht. Rond acht uur zijn we gaan eten (normale tijd voor Spanjaarden, voor mij veel te laat) en Mike wilde graag weer bij Foodoo eten. Belachelijk eigenlijk dat je een prima 3-gangen menu voor je neus krijgt voor € 13,95 per persoon 😮 Daarna nog een heerlijke avondwandeling gemaakt.

Dinsdag 30 Augustus
Vandaag hadden we een dagtrip naar San Sebastian gepland. Eerst met de metro naar station San Mamés en van daaruit met de bus naar San Sebastian. Na anderhalf uur waren we er al en we werden niet teleurgesteld. Hier ook een prachtig oud historisch centrum met een mooi plein waar vroeger stierenvechten werden gehouden. Een kathedraal die torenhoog tussen de lage gebouwen uit kwam en een super strand! We hebben heerlijk gewandeld, op het terras gezeten, gelachen, wat gegeten, vooral onze ogen uit gekeken en ik moest nog even met de voeten in de golf van Biskaje. Eenmaal terug in het hotel zijn we gaan douchen en ergens een hapje gaan eten. Dit was ook weer super lekker en kostte geen drol. Helaas werd de avond wat bitter voor mij want ik kreeg tijdens het eten enorme hoofdpijn. Mike heeft nog ergens een bubble-wafel-ijs gekocht als toetje (wat overigens heerlijk was! maar ik kreeg echt niks meer af) en die hebben we op de trappen bij het theaterplein gegeten. De hoofdpijn ging over naar een migraine en in plaats van de wandeling die we gepland hadden, zijn we naar de hotelkamer gegaan zodat ik wat pillen kon nemen en mijn hoofd neer kon leggen. Zo jammer 😦

Woensdag 31 Augustus
Vandaag gaan we weer naar huis vertrekken, maar gelukkig hoeven we pas om 12 uur uit te checken. Dit gaf mij de kans om in de ochtend nog een korte run te doen (die ik hier nog niet gedaan had) en Mike te laten uitslapen. Rond elf uur zijn we uitgecheckt en met de metro naar San Mamés Stadion te gaan (het station van Altético Bilbao) en deze keer mochten we wel het stadion in. Het museum was ook erg mooi maar het stadion zelf was echt indrukwekkend. Zelfs Mike vond het te gek, terwijl hij helemaal niks om voetbal geeft. We konden alles zien, van perskamers tot kleedkamers, we mochten in de tribune zitten en in een vip ruimte kijken. Echt blij dat we dit nog gedaan hebben. We zijn vervolgens nog naar het shopping mall gewandeld (maar niet geshopt), hebben op terrasjes gezeten, nog een heerlijke lunch gehad bij El Deposito en eindigden in het heerlijke koffietentje tegenover het hotel. Met een koffie en iced tea hebben we daar een tijdje gezeten. Ineens kreeg ik weer intense hoofdpijn en heb op een gegeven moment mijn hoofd moeten neerleggen, want ik kon mijn ogen bijna niet meer open houden van de pijn. Volgens mij heb ik een kwartier geslapen zelfs en toen ik weer rechtkwam, was het gelukkig al iets minder. Snel wat pillen gepakt en een taxi naar het vliegveld genomen. Daar hebben we gewacht op ons vliegtuig en hebben een prima vlucht terug naar huis gehad.

Het was zonder twijfel een fantastische City Trip. We hebben genoten van de stad, heerlijk gegeten, veel gezien maar vooral ook ontzettend veel gelachen! Trots op mijn jongen, die enorm veel gelopen heeft en niet één keer heeft gezeurd om wat dan ook. Dat doet niet elke 14-jarig ❤
Ik denk dat we dit nog eens gaan doen 😉